Instytucje publiczne, ale również nierzadko podmioty prywatne, często dokonują zakupów towarów i usług w ramach procedury przetargowej. Dla wielu firm jest to okazja do pozyskania intratnego zlecenia. Dlatego też przedsiębiorcy szukają informacji o aktualnych ogłoszeniach przetargowych. Takie informacje pozyskiwać można na różne sposoby. Ważne, aby sposoby te były skuteczne. Mowa tu o tym, aby zawsze być na bieżąco i mieć dostęp do aktualnych ogłoszeniach o przetargach. W jaki sposób zatem szukać takich informacji?
Czym jest przetarg?
Warto jednak zacząć od samego wyjaśnienia w kilku słowach czym jest przetarg. Jak wspomniano, jest to forma pozyskania towarów i usług, z której najczęściej korzystają podmioty publiczne. Co ważne, są one zobowiązane do ogłoszenia przetargu, jeśli zakup towaru lub usługi miałby przekroczyć kwotę 130 tys. zł. Przetargi organizowane są najczęściej w dwóch formach. Mowa tu o przetargach nieograniczonych i przetargach ograniczonych. W przypadku przetargów nieograniczonych swoje oferty składać mogą wszystkie zainteresowane podmioty. Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku przetargów ograniczonych. W nich swoje oferty składać mogą wyłącznie ci wykonawcy, którzy zostali zaproszeni do przetargu przez zamawiającego. Podmiot zamawiający w ogłoszeniu przetargowym dokładnie opisuje jego przedmiot oraz kryteria wyboru wykonawcy. Ogłoszenie przetargowe zawsze musi być opublikowane na stronie internetowej zamawiającego. Jednak informacji o przetargach szukać można także na inne sposoby.
Jak szukać informacji o przetargach?
Jak wspomniano, każdy podmiot organizujący przetarg ma obowiązek publikacji ogłoszenia przetargowego na swojej stronie internetowej. Dodatkowo często ogłoszenia przetargowe publikowane się w biuletynach informacji publicznej oraz w prasie. Jak zatem można się domyślić, aby być na bieżąco ze wszystkimi ogłoszeniami przetargowymi, poświecić trzeba naprawdę wiele czasu. Codzienne odwiedzanie stron internetowych samorządów i instytucji publicznych mija się raczej z celem. Jest jednak rozwiązanie tego problemu. W sieci działają bowiem branżowe portale przetargowe. Działają one na zasadzie wyszukiwarki przetargów, dzięki której każdy wykonawca może szybko i łatwo znaleźć interesujące go informacje o przetargach. Ogromną zaletą tego typu portali jest możliwość filtracji ogłoszeń przetargowych. Wybrać można choćby konkretne województwo, branżę czy przedmiot przetargu. To zdecydowanie ułatwia i przyspiesza wyszukiwania aktualnych ogłoszeń.
Jakie zalety mają wyszukiwarki przetargowe?
Portale przetargowe dają możliwość bardzo szybkiej filtracji ogłoszeń przetargowych, a tym samym szybkiego znalezienia interesującego ogłoszenia. Dzięki temu wykonawcy mogą być na bieżąco ze wszystkimi informacjami. Innymi słowy, korzystanie z wyszukiwarki przetargowej minimalizuje ryzyko pominięcia jakiego ogłoszenia lub dowiedzenia się o nim już po terminie składania ofert. Ogromną zaletą tego typu wyszukiwarek jest wspomniana już dokładna filtracja ogłoszeń. Wykonawca ma możliwość przeszukiwania bazy po województwach, miastach, branżach, przedmiotach, czy nawet po konkretnych słowach kluczowych. Nie da się ukryć, że taka forma szukania aktualnych informacji o przetargach jest znacznie szybka i wygodniejsza w porównaniu z odwiedzaniem dziesiątek stron internetowych samorządów i podmiotów publicznych. Wszystko to sprawia, że każda firma, która często startuje w różnego rodzaju przetargach, powinna zainteresować się właśnie taką możliwością pozyskiwania aktualnych informacji.